48 uur naar het einde van de wereld

Spitsbergen is een eilandengroep in de Noordelijke IJszee. De hoofdstad Longyearbyen is één van de noordelijkste, bewoonde plekken ter wereld. Tijdens onze reis door Scandinavië vlogen mijn vriend en ik naar de hoofdstad Longyearbyen om een kijkje te nemen op deze bijzondere plek. Na een spectaculaire vlucht begint onze 48 uur..

Spitsbergen

Dag 1

Vandaag maken we een stevige wandeling naar de Wereldzaadbank. Heel tof dat we de enige zijn die deze wandeling hebben geboekt! Hierdoor kunnen we ons eigen tempo lopen en heeft Erica, onze gids, alle tijd om ons wat meer te vertellen over Longyearbyen. Voor we beginnen aan onze wandeling laat ze ons zien hoe het geweer geladen moet worden. In Spitsbergen bestaat er namelijk een kans dat je oog in oog komt te staan met een ijsbeer en daarom moet iedereen die de stad verlaat een geweer bij zich dragen. Tijdens de wandeling vertelt Erica ons veel over de flora en fauna van Spitsbergen. Onze wandeling eindigt uiteindelijk bij de Wereldzaadbank. In deze ‘bank’ worden miljoenen zaden van over de hele wereld bewaard. Mochten ze ooit uitsterven dan liggen hier altijd nog de ingevroren zaden. Je kunt de Wereldzaadbank alleen van buiten bewonderen, helaas is het gebouw niet echt spectaculair. Toch kan in je deze excursie zeker aanraden, de wandeling is ontzettend gaaf!

Na onze wandeling gaan we terug naar het centrum van Longyearbyen waar we een fiets huren om een impressie te krijgen van de stad. Tot onze verbazing zien we voor een relatief kleine en onbewoonde plaats behoorlijk wat hotels en restaurants. Voordat we gaan dineren besluiten we eerst een bezoek te brengen aan het museum van Spitsbergen. Hier komen we wat meer te weten over de geschiedenis van de eilandengroep en hoe het leven er nu is.

20160726_122452

Na het museum besluiten we een restaurant uit te kiezen om te gaan eten. Op advies van onze gids eten we bij Kroa. Het voelt gelijk goed als we binnen komen, wat een leuke sfeer zeg! We kletsen wat bij over de dag en na het diner drinken we nog wat drankjes. In Spitsbergen betaal je met de Noorse kroon en die is behoorlijk duur. Toch vonden wij het in vergelijking met Noorwegen best meevallen. Voor €60,- aten wij hier uitgebreid met enkele cocktails na afloop.

Slapen doen we vanavond op de meest noordelijkste camping ter wereld en dat klinkt toch best bijzonder! Ondanks het feit dat het maar 10 graden is, is het door de zon prima vertoeven. Tegen mijn verwachtingen in hebben we prima geslapen op de camping. De zon schijnt hier in de zomermaanden constant en hierdoor is de tent ook ’s nachts lekker warm.

20160725_213223

Dag 2

‘s Morgens maken we ons eigen ontbijtje klaar in de woon-, eetkamer op de camping. Heel gezellig om daar met z’n alle zo te zitten en te eten. Voor ons had deze camping nog een ander bijzonder tintje behalve het feit dat het de meest noordelijkste camping ter wereld is. De eigenaresse komt namelijk uit onze gemeente. Van te voren hadden wij geen idee tot dat we het op TV West voorbij zagen komen. Leuk dat we met haar hebben gepraat over hoe haar dagelijks leven er hier uit ziet!

Na het ontbijt vertrekken we naar de haven van Longyearbyen. Vandaag hebben we een boottocht geboekt naar Pyramiden. Na een tocht van 3 uur komen we hier aan. Pyramiden was een Russische mijnbouwplaats waar zo’n 1000 mensen woonden. In 2000 woonde er niemand meer en werd het een echte spookstad. Sinds enkele jaren wonen er nu weer mensen in Pyramiden, momenteel zijn dit er 8. In Pyramiden kregen we een rondleiding van een van de inwoners. Heel bijzonder en ook best een beetje eng om al die verlaten gebouwen te zien waar vroeger zoveel mensen woonden. Na de rondleiding wordt er op de boot walvis geserveerd. Heel bijzonder om dit eens te proberen. Op de terugweg naar Longyearbyen stoppen we nog bij een gletsjer voor enkele mooie foto’s. En wat zien we dan ineens?! Een ijsbeer op de rotsen. Wauw wat is dat gaaf om te zien! IJsberen zie je veel in de dierentuin, maar om hem ze in het wild te zien is heel bijzonder.

Om 19.00 uur komen we aan in de haven en vertrekken we direct naar de luchthaven voor onze vlucht terug naar Oslo.

20160727_151038

Athina

The girl behind Travel By Heart is me: Athina Ketting. An enthusiastic, adventurous and impulsive girl. I love windsurfing, latte macchiato and sharks. After high school I studied Leisure and Hospitality in Den Haag. In my spare time I fitness, blog, look for new destinations and I like to go out for diner with friends.